بیماری های گوش و حلق وبینی

چگونه خود را از بیماری ها محافظت کنیم

بیماری های گوش و حلق وبینی

چگونه خود را از بیماری ها محافظت کنیم

راه های پیشگیری از بیماری های گوش و حلق وبینی و راه های در مان آن در صورت بیمار شدن

کلمات کلیدی

مشکلات تنفسی

جراحی بینی

عمل رینوپلاستی

جراحی پلاستیک

جراحی غدد بزاقی چگونه انجام می شود

جراحی زیبایی بینی

ناهنجاری های آناتومیکی

جراحی زیبایی

بعد از جراحی زیبایی

کم شنوایی

کاهش شنوایی

کاهش شنوائی

پارگی پرده گوش

متخصص گوش و حلق و بینی

لارنژیت حاد را چگونه درمان کنیم

علائم لارنژیت چیست و

کلستئاتوم یا توده خوش خیم گوش را چگونه درمان کنیم

تاثیر افزایش سن بر فرم بینی

خنده بعد از عمل بینی چه تاثیری دارد

آیا خروپف با جراحی بینی درمان می شود

رابطه ی عمل زیبایی و اعتماد به نفس

اصابت ضربه های مختلف به بینی عمل کرده چه تاثیری دارد

تغییرات چهره بعد از عمل بینی به چه شکل است

جای زخم و بخیه بعد از عمل بینی را چگونه از بین ببریم

چه سنی مناسب برای انجام عمل بینی است

دلیل اصلی گرفتگی صدا چیست و چگونه آنرا درمان کنیم

دلیل اصلی ایجاد غبغب چیست

پارگی پرده گوش را چگونه ترمیم کنیم

برجستگی ناحیه پیشانی را چگونه برطرف کنیم

رینوپلاستی (جراحی زیبایی بینی) چیست

  • ۰
  • ۰

مراقبت های بعد از عمل بینی را درست انجام دهیم!

از فرم ،اندازه یا زاویه بینی خود ناراضی هستید؟ آیا از مشکلات تنفسی خود رنج می برید؟ عمل جراحی بینی می تواند به شما کمک کند تا راحت تر نفس بکشید و یا اینکه از چهره جدید خود لذت ببرید. انتخاب جراحی ماهر در نتیجه نهایی عمل بسیار تأثیرگذار بوده، اما با این حال بخش قابل توجه ای از روند بهبودی پس از جراحی بر عهده خود فرد است. به منظور کسب نتیجه ای ایده آل و یا عدم بروز مشکلات ،رعایت توصیه ها و مراقبت های بعد از عمل بینی که توسط جراح تجویز می گردد، بسیار حائز اهمیت می باشد.

به همین منظور با ما در پذیرش۲۴ همراه باشید، تا با شناخت مراقبت های بعد از عمل بینی عملی ایده آل و مطمئن را تجربه کرده و دوران نقاهت کوتاه تری را بعد از عمل پشت سر بگذارید.

مراقبت های بعد از عمل بینی :

جراح برای عمل زیبایی بینی به کمتر از دو ساعت زمان نیاز دارد، اما این در حالی است که فرد پس از عمل دوران نقاهت طولانی تری را باید پشت سر بگذارد تا از عوارض بعد از آن رهایی پیدا کند. دوران نقاهت این عمل و بهبود هرفرد با فردی دیگر متفاوت است. طول دوره بهبود پس از عمل بینی معمولا سه الی چهار روز میباشد، و طول دوره پانسمان نیز با توجه به روند عمل و تشخیص پزشک جراح متفاوت است، که غالبا بین ۶ الی ۱۰روز است. کسب نتیجه رضایت بخش از عمل نیازمند مراقبت های بعد از عمل بینی است.

 

کبودی بعد از جراحی رینوپلاستی:

تغییر رنگی که دراطراف بینی و زیر چشم ها شکل می گیرد، عارضه ای مشترک میان تمام افرادی است، که تجربه عمل زیبایی بینی را دارند. این کبودی ها در اثر نشت خون از طریق مویرگ ها به بافت زیر پوست بروز می کند. پس از انجام جراحی کبودی ها با شکل ورنگ های مختلفی ایجاد می شوند. تغییررنگ های ایجاد شده در پوست از زرد کمرنگ تا بنفش پررنگ متغیر می باشند. بهبود این عارضه در پوست اصلا جای نگرانی ندارد زیرا پس از یک هفته به صورت کامل کاهش می یابد.

تورم پس از عمل بینی :

هرگونه جراحی در هر ناحیه ای از بدن، حتی ساده ترین عمل، بر اثر ضربه وارده به بافت ها آن ناحیه و اطراف آن را تحت تأثیر قرار داده و سبب بروز تورم می شود. میزان ورم نوک بینی در افراد مختلف متفاوت می باشد. همچنین چنانچه عمل جراحی بینی به منظور بهبود تنفس انجام شده باشد، میزان تورم ایجاد شده نیز بیشتر خواهد بود. پس از تورم ایجاد شده در دوره اولیه بهبودی بخش اعظمی از تورم ایجاد شده نیز ناشی از تجمع مایع بوده که به صورت مستمر بین ۲ تا ۱۴ هفته التیام می یابد، پس از آن بینی فرم بهتری پیدا خواهد کرد.

 

روش های کاهش کبودی و تورم بعد از جراحی بینی :

از مراقبت های بعد از عمل بینی به منظور کاهش تورم و تغییر رنگ پوست میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  
  • استفاده از کمپرس سرد در ۴۸ ساعت اول بر روی بینی و نواحی میانی به منظور کاهش تورم وکبودی ضرورت بسیاری دار و یکی از مهم ترین مراقبت های بعد از عمل بینی است.
  • تا حد ممکن سر خود را بالا نگه دارید.
  • از حمل وسیله های سنگین خودداری کرده وفعالیت های بدنی خود را مانند ورزش کردن وشنا محدود کنید.
  • به منظور جلوگیری ازخطر ایجاد هایپرپیگمنتاسیون تا ۴ هفته بعد از عمل، از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید اجتناب کرده و در صورت لزوم از کرم های ضد آفتاب با SPF 30  استفاده نمایید.
  • بعد از جراحی بینی استخوانی از بالا کشیدن بینی و تنفس هوا با زور ( کاری که بعضی از افراد هنگامی که حس گرفتگی بینی دارند انجام می دهند) خودداری کنید.
  • از بینی تان در مقابل هر گونه آسیبی محافظت کنید.
  • حداقل به مدت دو هفته پس از عمل از فین کردن اجتناب کنید.
  • مقاربت جنسی تا ۱۰ روزبعد ازعمل ممنوع می باشد.
  • از خاراندن بینی خود با دست جلوگیری کنید.
  • تا هنگام برداشتن گچ بینی از حمام رفتن به ویژه حمام با آّب داغ خودداری کرده، که مبادا گچ شما درروزهای اول مرطوب گردد.
  • از استعمال دخانیات امتناع کنید.
  • هفته اول پس از عمل در رژیم غذایی از مواد غذایی نرم استفاده شود.
  • مصرف سدیم را کاهش دهید.
  • تا ۴۸ ساعت پس از عمل هیچ نوع نوشیدنی الکلی مصرف نکنید.
  • آب فراوان بنوشید.

آشنایی با بهترین جراحان زیبایی در ایران

خونریزی پس ازعمل بینی :

خونریزی پس از عمل بینی بسیار به ندرت و به دلایل مختلفی اتفاق می افتد، ممکن است بیمار حین عمل و یا بعد از آن دچار خونریزی شدید شود که حتی برای بند آوردن آن به کمک اورژانس و یا گاها به تزریق خون نیاز پیدا کند. یکی از دلایل بروز خونریزی بالارفتن فشار خون است. به همین دلیل از ده روز قبل از عمل باید از مصرف داروهای ضدالتهاب و آسپرین که باعث افزایش فشار خون می شوند خودداری کرد. همچنین درد ، استفراغ و تهوع ناشی از داروهای بیهوشی سبب افزایش فشار خون می شود. شکستن استخوان بینی توسط جراح نیز می تواند سبب بروز خونریزی شود، زیرا در این مسیر عروق ریز فراوانی وجود دارند و پارگی این عروق باعث خونریزی زیر پوستی می شود که اگر شدید باشد از اطراف بینی فراتر رفته و به زیر چشم و گونه‌ ها نفوذ میکند. از مراقبت های بعد از عمل بینی در صورت ایجاد خون ریزی می توان به نحوه استراحت اشاره کرد. هنگام استراحت زمانی که این عارضه بروز میکند فرد باید طوری دراز بکشید که سرتان بالا تر از سطح بدنتان قرار گرفته و با استفاده از کمپرس یخ بروی بینی و گردن و صورت خونریزی را کاهش دهید. تا زمانی که خونریزی شدید نیست و قابل کنترل است جای نگرانی وجود ندارد اما در صورتی که خونریزی ادامه داشته باشد حتما به جراح خود برای معاینه مراجعه کنید.

درد بعد ازعمل بینی :

بعد از عمل جراحی بینی معمولا مقدار کمی درد وجود خواهد داشت که طبیعی است. با این حال فرد ممکن است از ورم ایجاد شده و گرفتگی بینی ( به خصوص در هنگام استراحت و شب هنگام که به پشت خوابیده) بیشتر رنج ببرد که گاها پزشک برای بیمار به منظور کاهش درد مسکن تجویز می نماید اما غالبا برخی از پزشکان لزومی به مصرف مسکن نمیبینند. توجه به این نکته بسیار مهم است که بیمار باید آگاه باشد که برای کنترل درد خود نباید از آسپیرین یا داروهای ضد التهاب مانند ایبوپروفن، ادویل و نوپرین مصرف کند چرا که این داروها با رقیق کردن خون، می توانند باعث افزایش خون ریزی شوند.

تب :

پس از عمل رینوپلاستی افزایش درجه حرارت بدن تا ۵/۳۷ درجه طبیعی است که این افزایش دما به علت از دست دادن آب طبیعی بدن رخ می دهد. اما اگر تب بالای ۳۷٫۵ درجه ادامه داشت، باید به پزشک مربوطه مراجعه کنید.

شستشوی بینی پس از جراحی رینوپلاستی :

یکی از مراقبت های بعد از عمل بینی ، طریقه صحیح شست و شوی بینی است. بعد از عمل و بازگشت از بیمارستان در صورت نیاز می توانید قسمت بیرونی بینی را به آرامی با پنبه و یا گوش پاک کن آغشته به هیدروژن پراکسید (آب اکسیژنه) تمیز نمایید. بعد از برداشتن پانسمان باید بینی هر روز دو مرتبه تمیز شود تا چربی ترشح شده توسط غدد پوستی پاک شود. در صورت تمیز نکردن چربی پوست بینی باعث می شود که بینی مدت زمان بیشتری متورم باشد. ولی باید توجه داشته باشید که تمیز کردن بینی باید به آرامی انجام شود و حین تمیز کردن بینی نباید به آن فشار بیاورید و موجب تغییر حالت آن شوید.

گاهی به دلیل وجود خون و مخاط بینی مسدود شده، به طوری که ممکن است فرد بیمار مجبور به نفس کشیدن از طریق دهان شود. در این حالت استفاده از اسپری سالین و سرم شور برای حفظ رطوبت پیشنهاد می شود. در واقع اسپری سالین یک محفظه پلاستیکی است که جریان کم فشار آب را از طریق یک سوراخ بینی به داخل آن می‌فرستد و از سوراخ دیگر بینی خارج خواهد شد. پزشکان اسپری سالین را یک هفته پس از عمل تجویز میکنند و استفاده از آن را تا زمان بهبودی توصیه می کنند.

می‌توان یک هفته پس از جراحی، بینی خود را از طریق محلول آب نمک به منظور حفظ نظافت آبکشی کنید.

نحوه صحیح چسب زدن بینی

 

چسب زدن بینی بعد از عمل

یکی از مهمترین مراقبت های بعد از عمل بینی که در نتیجه عمل بسیار تأثیرگذار می باشد، استفاده از چسب بینی است. پس از عمل از چسب به منظور کاهش تورم و شکل دهی بینی استفاده می شود. ۲ هفته اول بعد از عمل، استفاده از چسب به شکل دهی بینی و کاهش تورم آن کمک می کند و پس ازآن فقط باعث کاهش تورم بینی می شود.

مدت زمان چسب زدن به نوع پوست بیمار بستگی دارد که از حدود ۲ هفته تا ۲ ماه متغییر است. افرادی که پوستی نازک و شفاف دارند دو هفته و افرادی که پوستی ضخیم دارند بهتر است حداقل ۲ ماه از چسب استفاده کنند. استفاده از چسب در افراد با پوست ضخیم حتی به مدت زمان ۶ ماه نیز امکان پذیر می باشد و هیچون گونه عارضه ای ندارد.

زمان تعویض چسب

معمولا چسب روی بینی هر چند روز الی یک هفته یک بار تعویض می گردد. برای تعویض چسب ابتدا باید پوست ناحیه بینی با آب ولرم و صابون شسته شده تا چربی اضافی روی پوست گرفته شده و پس از خشک شدن پوست از چسب استفاده کنید.

 برداشتن چسب

هنگام برداشتن چسب باید از هر دو دست جهت برداشتن آن استفاده کنید، به نحوی که با یک دست پوست بینی را نگه داشته و با دست دیگر چسب را از روی بینی به آرامی بردارید. در صورتی که پوست بینی به هنگام برداشتن چسب کشیده شود به مرور زمان سبب ایجاد بافت اضافه در زیر پوست می شود.

  • ۹۸/۰۸/۰۳
  • اکبر مولایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی