بیماری های گوش و حلق وبینی

چگونه خود را از بیماری ها محافظت کنیم

بیماری های گوش و حلق وبینی

چگونه خود را از بیماری ها محافظت کنیم

راه های پیشگیری از بیماری های گوش و حلق وبینی و راه های در مان آن در صورت بیمار شدن

کلمات کلیدی

مشکلات تنفسی

جراحی بینی

عمل رینوپلاستی

جراحی پلاستیک

جراحی غدد بزاقی چگونه انجام می شود

جراحی زیبایی بینی

ناهنجاری های آناتومیکی

جراحی زیبایی

بعد از جراحی زیبایی

کم شنوایی

کاهش شنوایی

کاهش شنوائی

پارگی پرده گوش

متخصص گوش و حلق و بینی

لارنژیت حاد را چگونه درمان کنیم

علائم لارنژیت چیست و

کلستئاتوم یا توده خوش خیم گوش را چگونه درمان کنیم

تاثیر افزایش سن بر فرم بینی

خنده بعد از عمل بینی چه تاثیری دارد

آیا خروپف با جراحی بینی درمان می شود

رابطه ی عمل زیبایی و اعتماد به نفس

اصابت ضربه های مختلف به بینی عمل کرده چه تاثیری دارد

تغییرات چهره بعد از عمل بینی به چه شکل است

جای زخم و بخیه بعد از عمل بینی را چگونه از بین ببریم

چه سنی مناسب برای انجام عمل بینی است

دلیل اصلی گرفتگی صدا چیست و چگونه آنرا درمان کنیم

دلیل اصلی ایجاد غبغب چیست

پارگی پرده گوش را چگونه ترمیم کنیم

برجستگی ناحیه پیشانی را چگونه برطرف کنیم

رینوپلاستی (جراحی زیبایی بینی) چیست

  • ۰
  • ۰

پس از جراحی بینی چه غذاهایی بخوریم و چه خوراکی هایی نخوریم

وقتی که شما برای جراحی بینی اقدام می کنید، ممکن است جراحتان به شما توصیه کند که تا جایی که ممکن است خوراکی های شفا بخش و سالم مصرف کنید. این کار به کاهش ریسک ها و مشکلات پس از جراحی کمک بسیاری می کند و همچنین کمک می کند که بدن شما با سرعت بیشتری بهبود پیدا کند.

خوراکی های شفا بخش بعد از جراحی بینی

بلافاصله پس از جراحی : غذاهای نرم

وقتی جراحی بینی شما به اتمام می رسد و به خانه بر می گردید ممکن است خیلی گرسنه باشید. غذاهای نرم که تا حدودی مزه ی ملایم و مطلوبی دارند برای بعد از جراحی کاملا مناسب هستند.

ماست و سوپ جوی ولرم نمونه ای از غذاهای مطلوب برای بعد از جراحی بینی هستند. اگر بعد از جراحی حالت تهوع داشته باشید ممکن است تمایلی به غذا خوردن نداشته باشید و بیشتر بخواهید مایعات شفافی مانند آب و آبمیوه مصرف کنید. این رژیم غذایی که بیشتر شامل غذاهای نرم و مایعات می شود را برای چند روز ادامه دهید تا زمانی که حالتان بهتر شود و بتوانید مواد غذایی بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

فیبر را فراموش نکنید

با اینکه شما تمایل دارید که در چند روز اول پس از جراحی از غذاهای نرم استفاده کنید اما باید مقدار معینی فیبر را نیز در رژیم غذایی روزانه ی بگنجانید. یبوست بعد از جراحی بینی نسبتا شایع است. و دلیل آن نیز تجویز داروهای ترکیبی می باشد نه رژیم غذایی و تحرک شما.

نان غلات

اگر می خواهید به خوردن داروهای تجویز شده توسط دکترتان ادامه دهید و همچنین فعالیت های فیزیکی خود را محدود کنید باید فیبر را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا دچار یبوست نشوید. میوه های نرمی مانند هلو و انواع توت منبع خوبی برای فیبر هستند. سوپ جو، سبزیجات پخته شده مانند هویج و نان غلات نیز به تامین فیبر بدن شما کمک می کنند.

مراقب دما باشید

شما باید بعد از جراحی بینی مراقب دمای غذاهایی که مصرف می کنید باشید. غذاهای خیلی داغ و خیلی سرد می تواند ناراحتی شما را بدتر کند. برای این که احتمال سوختن دهان را در دوره ی نقاهت کاهش دهید، بهتر است مصرف سوپ داغ و دیگر غذاهای داغ را برای چند هفته محدود کنید.

غذاهای داغ

هر چند غذاهای سرد نمی تواند شما را بسوزاند اما دمای خیلی پایین باعث می شود دهان و دندان های شما دچار گزش بشود و سردرد بگیرید که همین باعث می شود شرایط بهبود شما بدتر شود.

غذاهای جویدنی را نادیده بگیرید

قبل از اینکه برای جراحی بینی اقدام کنید دستتان را روی بینی خود بگذارید و یک غذای جویدنی مانند استیک یا یک تکه آدامس را بجوید. خواهید دید که همراه با جویدن، بینی شما نیز کمی حرکت می کند. با اینکه بعد از سپری شدن دوران نقاهت، حرکات کوچک مشکلی ایجاد نمی کند اما شاید شما بخواهید برای جلوگیری از مشکلات احتمالی از آن امتناع کنید. وقتی که جراحتان اجازه ی خوردن غذاهای جویدنی را به شما داد می توانید با خیال راحت از خوردن غذاهایی مثل استیک، تافی های کشی و حتی آدامس لذت ببرید.

آدامس

به خاطر داشته باشید که مصرف غذاهای نرم و خمیری شکل برای شما منع نشده است. شما فقط باید از مصرف غذاهای جویدنی اجتناب کنید.

از مصرف الکل و کافئین اجتناب کنید

نوشابه های الکلی و نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه یا نوشابه حداقل برای چند روز پس از جراحی بینی به شدت منع شده است. الکل خون را رقیق می کند و می تواند ریسک خونریزی بعد از عمل را افزایش دهد. همچنین خطر ابتلا به هماتوم یا تجمع خون در زیر پوست را افزایش داده و تورم بینی را بدتر می کند.

دانه های قهوه

آناناس و پاپایا خوراکی های شفا بخش

بعد از هر جراحی زیبایی، بیشتر بیماران نگران تورم، کبودی، و مدت زمان بهبود هستند.

البته جراح شما قطعا داروهایی را برای مراقبت از این گونه نگرانی های تجویز خواهد کرد.

اما بعضی از خوراکی های شفا بخش  به صورت طبیعی خواصی دارند که می تواند به بهبود شما بعد از جراحی بینی کمک کند.

میوه ی پاپایا

هیچ کس نباید از این موضوع بی اطلاع باشد که میوه ی پاپایا و آناناس تازه جزو خوراکی های شفا بخش محسوب می شود و می تواند کبودی و تورم بعد از جراحی زیبایی را کاهش دهد.

آناناس

آسیب های متعددی هستند که باعث ایجاد کبودی در یک ناحیه می شوند که یکی از آن ها جراحی بینی است زیرا خون از سیاهرگ ها و سرخ رگ هایی که در طول جراحی باز شده اند نشت می کند. و کبودی نیز ناشی از رنگی شدن بافت زیر پوست توسط خون است. در حالی که خون در حال گردش قرمز شفاف است، خون مرده به دلیل عدم دسترسی به اکسیژن تغییر رنگ داده و به رنگ بنفش متمایل به قرمز در می آید.

در این موقعیت بدن عناصری را به محل مورد نظر ارسال می کند تا خون مرده را جذب کند. وقتی که خون مرده در حال جذب شدن است، به رنگ سبز و سپس به رنگ زرد تغییر رنگ می دهد.

این دو میوه هر دو شامل آنزیم های طبیعی هستند به فرآیند جذب کمک بسیاری می کند. تعداد کمی از بیماران هستند که از پاپایا و آناناس تازه که به وفور در طول سال عرضه می شود استفاده می کنند. بنابراین ما شما را تشویق می کنیم که حتی المقدور بعد از جراحی بینی این دو میوه را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

آیا غذاهای نمک دار برای دوران نقاهت مضر است؟

ممکن است در دوران نقاهت متکی شدن به غذاهای آماده آسانترین راه به نظر برسد چون آماده کردن آنها بسیار راحت است و زمان کمتری می خواهد. اما ممکن است نمک این غذاهای آماده و تاثیر گذاری آن بر تورم بینی کمی برایتان نگران کننده باشد.

با اینکه مصرف سدیم می تواند منجر به تجمع آب در زیر بافت ها و بدتر شدن تورم بینی بشود، اما برای بسیاری از بیماران جای نگرانی نیست. اگر شما نگران این موضوع هستید یا اینکه مشکلی دارید که نباید نمک مصرف کنید بهتر است قبل از جراحی در مورد آن با دکترتان صحبت کنید تا متوجه شوید که باید چه کار کنید.

شما باید بعد از جراحی بینی خوراکی هایی مصرف کنید که بیشترین ارزش غذایی را داشته باشند مانند میوه ها، سبزیجات پخته شده و منابع پروتئین و فیبر.

تغذیه ی سالم با این استفاده از این خوراکی های شفا بخش به شما کمک می کند که بهبود بهتری داشته و همچنین در طول دوران نقاهت راحت تر باشید.

  • ۹۷/۱۰/۰۴
  • اکبر مولایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی